Welkom bij 

jouw Elevator Pitch Training

Jouw pitch glashelder in 1 uur

Ik ben Patrick van Gils! Wie ben jij?

De ELEVATOR PITCH training bestaat uit 3 stappen

Stap 1


Video 1

Succesvol met je pitch (WAAROM)



Stap 2

Print voor deze stap eerst het werkblad 'de 6 pitchbouwstenen'.


Video 2

In 6 stappen naar jouw pitch (WAT)



Stap 3

Print voor deze stap eerst het werkblad 'Jouw 60 seconden pitch'.

Video 3

Hoe kun jij authentiek pitchen (HOE)



Overige trainingsmaterialen

Hieronder vind je:

- het beeldboek: voor jouw aantekeningen

- de transcriptie: om alles nog eens terug te lezen

- het pitch e-book: met 27 pitchmindsets

- 4 pitch inspiratie video met feedback en tips

Beeldboek Elevator Pitch

Download het om de in de video's gebruikte slides terug te kunnen zien en/of je eigen aantekeningen op te maken.

Transcriptie trainingsvideo's

Download hier de transcriptie van de trainingsvideo's. Dan kun je de uitleg en de door Patrick toegelichte technieken en de gebruikte woorden op je gemak nog eens rustig teruglezen.

Transcriptie

E-book 'Jouw magic Pitch!'

met 27 pitchtips en pitchmindsets

Pitch-voorbeelden

Wat is jouw elevator pitch in 1 minuut?

Hieronder vind je inspiratie-pitches van ondernemers & professionals

Patrick van Gils is pitch- en presentatie-expert. Patrick bezoekt voor zijn rubriek "Op de zeepkist!" professionals en ondernemers. Hij geeft hen het podium om in 1 minuut hun verhaal te pitchen. Deze eerste pitch werd gepubliceerd in zijn maandelijkse rubriek in de vakbladen Out-of-Home Shops en Levensmiddelenkrant. Die eerste pitch kun je hieronder teruglezen. Tijdens Patrick’s bezoek van ongeveer een uur, geeft hij na die eerste pitch, persoonlijke pitchcoaching. Zijn ‘tops en tips’-aanwijzingen lees je hieronder, onder de eerste pitch. Daarna krijgt de deelnemer een tweede pitchmoment om opnieuw te pitchen. Deze tweede pitch kun je ook op de pagina hieronder bekijken en ook beluisteren! Ontdek met deze 4 praktijkvoorbeelden, de fijne kneepjes van de pitch en het pitchen!

De 60" Elevator Pitch van EOSTA

door Volkert Engelsman, Managing Director/Ondernemer

1E pitch

0-10”

Na 25 jaar pionieren is Eosta uitgegroeid tot Europa’s grootste importeur en distributeur van biologische groenten en fruit die we vooral uit het zuidelijk halfrond 

 

10-20”

en uit de tropen halen, als het om fruit gaat, dat is onze specialiteit.

En als het om kasgroenten gaat, dat is onze andere specialiteit, die komt vooral uit 

 

20-30”

Nederland en uit het Middellandse zeegebied

 

De onderneming onderscheidt die zich in de markt met Nature & More, een traceerbaarheidssysteem, dat de consument, die 

 

30-40”

steeds mondiger wordt in staat stelt om niet alleen het unieke verhaal achter een product in te zien, maar ook in staat stelt om 

 

40-50”

de ecologische en sociale voetafdruk van het product in te zien.

En in een tijdperk waar mensen zich in toenemende mate zorgen maken over hun gezondheid, 

 

50-60”

het milieu en de sociale omstandigheden waarmee een product geteeld is, is dat een groot onderscheidend vermogen waaraan niemand in de sector zal ontkomen. 

Feedback

TOPS & TIPS door Pitch-expert Patrick van Gils

De eerste pitch van Volkert Engelsman, managing director/ondernemer van EOSTA heeft de volgende Tops & Tips:


PITCH-TOP

  • De eerste ‘Op de zeepkist’ 60” pitch van Volkert Engelsman van EOSTA is een duidelijk verhaal en info. Wel erg gericht op het bedrijf en het product en is vertelstijl minder gericht op de ontvanger. De ontvanger wordt niet letterlijk aangesproken. Dat maakt een wereld van verschil.

PITCH-TIP

  • Pitch betekent in muziekjargon letterlijk ‘toonhoogte’. Bij een pitch gaat het natuurlijk niet alleen om inhoud van wat je brengt maar vooral ook om de toon waarop je het vertelt. ‘C’est le tone qui fait la musique’; oftewel ‘het is de tone die de muziek maakt’ is niet voor niets een bekend ‘spreek-woord’.
  • Vaak zie ik professionals die bij hun eigen pitch, hoe basaal het ook klinkt, vergeten hun eigen naam, functie en bedrijfsnaam te vertellen. Door dit wel te doen maak je je pitch direct een stuk persoonlijker en sympathieker.
  • Ik zie dat veel managers, directeuren en ondernemers nog teveel ‘pitchen’ als een  doodlopende weg’: na 60” ben ik klaar, stop het en valt het dood. Door het aan het eind van de pitch toevoegen van een doelgerichte vraag, maak je het niet alleen een stuk persoonlijker en breng je onmiddellijk meer interactie, meer ‘muziek’ in je pitch, maar bovenal geef jezelf richting aan het gewenste vervolg op de door jou gegeven informatie.

2E PITCH

Tussen de eerste en de tweede pitch heeft voor Volkert Engelsman van Eosta slechts een kwartiertje gezeten. In die tijd heeft Volkert de gelegenheid gehad om te bepalen welke van bovenstaande tips hij concreet wil uitproberen en wil toepassen in zijn 2e pitch. 

De 60" Elevator Pitch van Young Perfect Brand & Shopper Activation

Door Jaap de Jong, managing director/ondernemer

 1e pitch

0-10"

“Mijn naam is Jaap de Jong, 38 jaar, getrouwd en vader van Tijn. Sinds een hele poos mag ik leiding geven aan het mooiste en beste bedrijf van Nederland


10-20"

Young Perfect Brand en Shopper Activation en wij zijn al 25 jaar het bureau voor merkbeleving op de winkelvloer. Wij helpen retailers o.a. Albert Heijn, Plus en Hoogvliet


20-30"

maar ook de mooiste A-merken zoals Campina, Coca-Cola en o.a. Heinz in het ontwikkelen en creëren van sfeer en beleving op de winkelvloer met als uiteindelijk doel


30-40"

maximale shopper-satisfaction en dat doen we door middel van het prikkelen van de vijf zintuigen: zien, horen, ruiken, voelen en vooral proeven


40-50"

En daardoor proberen wij het shoppen weer leuk te maken. Concreet betekent het wat we wekelijks in honderden winkels, de klanten, de shopper, waar het uiteindelijk om gaat, blij maken, in de shopping mood


50-60"

met een focus op educatie en inspiratie. Onze ambitie is niet de grootste te zijn maar wel de beste, met een focus op constante kwaliteit”

feedback

TOPS & TIPS door Pitch-expert Patrick van Gils

 

De eerste pitch van Jaap de Jong, managing director van Young Perfect Brand & Shopper Activation heeft de volgende Tops & Tips:

 

PITCH-TOP

  • Jaap benut zijn tijd volledig: in de volledige 60” vertelt hij een compleet, duidelijk en goed gestructureerd verhaal
  • De pitch benut de kracht van de personal touch: je krijgt beeld en gevoel wie deze vertellende directeur is. Daarnaast noemt hij niet alleen zijn bedrijfsnaam, ‘zijn A-merk’, maar geeft hij al direct in het begin kleur aan waar zijn bedrijf voor staat. 
  • Hij maakt concreet en met verbeeldingskracht wat er door zijn bedrijf wordt gedaan: “in honderden winkels maken wij wekelijks de klant blij”. 
  • De pitch benut de kracht van het noemen van bekende klantnamen. 

PITCH-TIP

  • Gebruik meer rust en adempauzes waardoor de informatie nog beter tot leven komt bij de ontvanger. Less is more: less info is more impact.
  • Sommige zinnen (‘met een focus op inspiratie en educatie’) kunnen meer spreektaal bevatten voor meer effect
  • Ik mis het resultaat voor de klant: wat schiet een A-merk fabrikant op met ‘klanten blij maken op de winkelvloer’? In een goede pitch komt het resultaat uitdrukkelijk terug: meer klanten, meer omzet, meer verkopen oid
  • Wat verwacht je van de ontvanger, van de ande bij deze pitchr? Geef altijd concreet vervolg door het stellen van een gerichte vraag. 

2E PITCH

Tussen de eerste en de tweede pitch heeft voor Jaap de Jong van Young Perfect slechts een kwartiertje gezeten. In die tijd heeft Jaap de gelegenheid gehad om te bepalen welke tips hij concreet gaat toepassen in zijn 2e pitch. Luister en kijk hier.

De 60" Elevator Pitch van Hansel en Maza

door Roberto Oberegger, ondernemer

1e pitch

0-10"

“Mijn naam is Roberto Oberegger, ik ben 35 jaar en ben commercieel directeur bij Hansel Salades & Sauzen B.V. en Maza Mediterranean Delicacies. 


10-20"

We hebben een familiebedrijf in Zaandam en met ons team van ongeveer 70 mensen gaan we dagelijks voor de hoogste kwaliteit. 


20-30"

Bij Maza maken we mediterrane dips zoals hoemoes maar ook bijvoorbeeld falafel en die proberen we via de supermarkt te verkopen zo veel mogelijk


30-40"

De consument benaderen we bijvoorbeeld via festivals maar ook via ons twee eigen winkels om daar veel feedback van te krijgen en veel van te leren


40-50"

Bij Hansel Salades & Sauzen maken we een ruim assortiment aan brood- en toastsalades vooral voor de professionele gebruiker en dan moet je denken aan


50-60"

soorten als tonijnsalade, maar ook tzatziki en aioli. Dat doen we nu bijna 40 jaar en we hopen dat nog lang zo door te mogen zetten

fEEDBACK

TOPS & TIPS door Pitch-expert Patrick van Gils

 

De eerste pitch van Roberto Oberegger, Commercieel directeur Hansel Salades & Sauzen B.V. en Maza Mediterranean Delicacies heeft de volgende Tops & Tips:

 

PITCH-TOP

  • Roberto vertelt en pitcht vanuit een duidelijke structuur: hij introduceert zichzelf, daarna het bedrijf en vervolgens de producten en diensten
  • Het is krachtig om het belang van je team te onderstrepen en met welk doel voor ogen dagelijks wordt gewerkt; dat wordt in deze pitch gedaan
  • Het gebruik van een voorbeeld brengt een pitch tot leven; de ontvanger krijgt er direct een beeld bij (‘we benaderen de consument via festivals”) en de kracht van feedback (“we leren van onze klanten”)
  • De pitch is rustig gesproken en de ‘zend’tijd van 60” maximaal benut. 

 

PITCH-TIP

  • Deze pitch richt zich met name op het bedrijf en de producten. Het voordeel en het unieke en onderscheidende van Hansel en Maza komen niet expliciet over de bühne
  • Wat is de relevantie van juist deze producten voor de klant of voor de klant van de klant?
  • Welke actie verwacht je van de ontvanger? Deze pitch laat dat open. 
  • Durf zelfs in een korte pitch van 60” een trend uit de buitenwereld in te brengen (wij zien dat… en daarom bieden wij….) 
  • Pitchen is niet alleen inhoud overbrengen, maar ook bewust je stemgeluid en stemklank variëren

2E PITCH

Tussen de eerste en de tweede pitch heeft voor Roberto Oberegger van Hansel en MAZA slechts een kwartiertje gezeten. In die tijd heeft Roberto de gelegenheid gehad om te bepalen welke tips hij concreet gaat toepassen in zijn 2e pitch. Luister en kijk hier.

De 60" Elevator Pitch van Koffierevolutie

door Jessica Tolboom, eigenaar

1e pitch

0-10"

“Koffie! Ik heb een enorme passie voor koffie. En ik weet dat er naast mij ook heel veel mensen zijn thuis als hobbyisten of professioneel in horeca of in de detailhandel


10-20"

die er net zo gepassioneerd over zijn. Alleen zij lopen vaak tegen een praktisch probleem aan.. Hoe kom je nou tot gedegen koffiekennis? Nou, bij mij!


20-30"

Mijn naam is Jessica Tolboom en ik ben van Koffierevolutie. En Koffierevolutie is het platform waar je dus je koffiekennis kunt krijgen. Dat doe ik door middel van trainingen, zowel online, dus in je eigen tijd


30-40"

of live, of op locatie of bij mij in de trainingsruimte waarbij je dus je koffiekennis naar een hoger niveau kunt tillen. Daarnaast deel ik ook heel veel want


40-50"

daar geloof ik enorm ik. Ik deel heel veel artikelen over het onderwerp die je gewoon gratis van mij kunt krijgen. Dus heb je aspiratie om barista te worden?


50-60"

Wil je je personeel trainen? Wil je meer weten over koffie? Kijk dan eens op koffierevolutie.nl wat ik voor jou te bieden heb. Koffierevolutie; jouw koffie-avontuur begint hier!“

Feedback

TOPS & TIPS door Pitch-expert Patrick van Gils


De eerste pitch van Jessica Tolboom, van Koffierevolutie, heeft de volgende Tops & Tips:

 

PITCH-TOP

  • Wat een ZEEP! Met Zin, Energie, Enthousiasme & Passie is dit verhaal verteld. Dat is de grote verschilmaker in een pitch!
  • Jessica benut de kracht van het stellen van vragen. Vragen verbinden, triggeren, maken de ander ‘wakker in z’n hoofd!
  • In deze pitch zet Jessica zichzelf en haar bedrijf  Koffierevolutie duidelijk een aantrekkelijk neer. 

PITCH-TIP

  • Doseer de hoeveelheid informatie in 60”. We overschatten vaak hoeveel de ander aan info kan absorberen. Less = more. Kort = krachtig.
  • Wat zijn eigenlijk de 2 kernwoorden/waarden waar Koffierevolutie voor staat? Het blijkt: ‘bevlogen koffietrainingen’ te zijn. 2 woorden met uniciteit en duidelijkheid! Deze zou zij keer op keer in iedere pitch en contacmoment moeten laten terugkomen.
  • Als je iets wilt ‘verkopen’; verkoop dan eerst de pijn en daarna jouw medicijn. Wat is de pijn van de klanten? Die ontbrak in de eerste pitch.. 

2E PITCH

Tussen de eerste en de tweede pitch heeft voor Jessica Tolboom van Koffierevolutie slechts een kwartiertje gezeten. In die tijd heeft Jessica de gelegenheid gehad om te bepalen welke van bovenstaande tips zij concreet wil uitproberen en wil toepassen in haar 2e pitch. Luister en kijk hier naar de 2e versie.

Heb jij OOK DE persoonlijke coachingSESSIE MET PATRICK besteld?

Geweldig! Plan dan een 1-1 afspraak met Patrick van ongeveer 45 minuten. Doe dit via een reply op de eerder ontvangen e-mail. 

Wat krijg je dan nog:


  • Feedback op jouw uitgewerkte pitch
  • Ruimte en gelegenheid om jouw nieuwe pitch te pitchen
  • Superwaardevolle persoonlijke tips en feedback

Heb deze persoonlijke online coaching door Patrick nog niet besteld maar wil je hetalsnog? Dat kan. Bestel hier. Voor €100,-  ex kun jij dit heel gemakkelijk activeren.

Dé #1 ELEVATOR PITCH training van Nederland

Hoe fijn is het om de ander in 1 minuut te kunnen te overtuigen?