Patrick van Gils.
De # 1 pitch- & presentatie-expert.
Herken jij dit?
Ik zie hoeveel mensen het lastig vinden om zichzelf, hun bedrijf of hun product, project of idee aan anderen te 'verkopen', ik zie hoe ongemakkelijk ze zich daarbij voelen, hoe onzeker ze zijn over wat ze zeggen en over hoe ze overkomen...Dat kan ook anders, weet ik! Ik heb presenteren, profileren en mezelf moeten 'verkopen' ook altijd best spannend en lastig gevonden. De schroom, schaamte en spanning ligt gelukkig ver achter mij; ook al is er nog altijd die gezonde dosis spanning. Dat is ook goed. Ik ervaar nu dagelijks hoe “rijk” ik me voel als je vanuit meer zelfvertrouwen en gemak jezelf en je aanbod kunt 'pitchen, verkopen, profileren, vertellen en presenteren, hoeveel mensen jij kunt ver-”rijk”-en en kunt aantrekken met jouw kennis, talenten en kwaliteiten. En hoe je daar ook je inkomen goed mee kunt verdienen. De ander overtuigen om voor jou te kiezen. Dat kun jij ook!
"HELP! Alle ogen waren op mij gericht. Ik vond dat altijd bloedspannend..."
Vroeger vond in presenteren spannend en lastig. Dat begon al op de lagere school met het geven van spreekbeurten. Vooral als alle ogen op mij gericht waren, ik het woord kreeg en ik in het middelpunt van de belangstelling stond en mijn verhaal moest vertellen. Tegelijk fascineerde het me enorm en ik zag dat ik niet de enige was die hiermee worstelde. Toen ik op mijn 12e bij de radio ging presenteren, merkte ik dat ik presenteren, lekker veilig en onzichtbaar achter de microfoon, steeds leuker begon te vinden en me tot mijn verbazing goed af ging. Ik heb van jongs af aan leren pitchen, niet alleen door intro´s van platen, goed getimed, aan te kondigen maar vooral door bij ondernemers en detailhandel, ongelegen, zonder afspraak, naar binnen te stappen en ons ´bedrijf´, het radiostation via radiozendtijd en reclame te verkopen. Noem dat maar gewoon 'koude acquisitie'. Mijn elevator pitch werkte echt. Van het geld kochten we toen de allernieuwste platen. Deze jarenlange hobby en passie was een belangrijke basis en vonk voor het ontwikkelen van mijn talent. Inmiddels noemen anderen me ´de pitchkoning van Nederland´ en ben ik auteur van het boek Effectief pitchen en presenteren.
Helder. Duidelijk. Overtuigend. "Mijn pitch-schatkist zit bomvol waarde voor jou!"
Ik heb meer dan 20 jaar in de "Champions League" van marketingcommunicatie in het bedrijfsleven gewerkt. Bij Makro. Bij Studio 100. Bij McDonald’s Nederland. Stuk voor stuk sterke, zichtbare en succesvolle A-merken. Ik was woordvoerder en reclamemaker. En in die rol heb ik altijd korte, krachtige kerbboodschappen moeten ontwikkelen. Helder. Duidelijk. Overtuigend. Om miljoenen klanten in beweging te krijgen. Met een commercial of met een salespitch. Naar de medewerkers of naar de media. Mijn 10.000 experturen op het hoogste nivo heb ik daar opgebouwd in kort, krachtig en overtuigend communiceren.
"Het is zo fijn om een ander in 1 minuut te kunnen overtuigen"!
In 2014 verloor ik mijn baan in een re-organisatie. Ik stond van de ene op de andere dag op straat. Heftig. Ik besloot mijn hart en passie te volgen. En dat te gaan doen waar ik heel goed in ben, wat ik erg leuk vind en waar iedere ondernemer, ZZP-er of professional in het bedrijfsleven vaak heel veel moeite mee heeft: Kort. Krachtig. Overtuigend communiceren. Ik besloot mij volledig te specialiseren in de Pitch. De Elevator Pitch, de mini-presentatie, de moeder aller pitches! Eigenlijk de allerkortste, en daarmee de moeilijkste presentatievorm. Live. In het moment. Telkens met een ander. Op steeds een andere plek. Zonder hulpmiddelen. Een elevator pitch. Van jezelf. Van je bedrijf. Van je product, project of idee. Daarmee maak je gegarandeerd meer impact.
Ik heb de afgelopen jaren 25.000 mensen geholpen met mijn beproefde 6 stappenformule, die ook in boekvorm voor de young professional is uitgegeven en waarmee jij jezelf in 1 woord, 1 zin en in 1 minuut superovertuigend kunt neerzetten.