Page content

Ooit vond ik het knap lastig en spannend om mijzelf te laten zien en horen… Sinds ik dit durf en doe, heb ik succes…”

Ik ben Patrick van Gils. Mijn bedrijf heet TOPpresentaties. Ik leer professionals zichzelf, hun bedrijf en hun producten/diensten krachtig te presenteren en te pitchen. Naar klanten en toekomstige klanten. Ik leer je de geheimen van inspirerend en overtuigend spreken en communiceren. Wist jij dat spreken de meest overtuigende communicatievorm is? En dat je daarmee meer sneller meer klanten aantrekt, verkoopresultaten verbetert en je naamsbekendheid vergroot?

“En wat doe jij eigenlijk?”

“En wat doe jij eigenlijk?”. Een vraag die ook aan jou vast wel eens is gesteld. Herken jij die mensen die vaak veel te langdradig, onduidelijk en saai vertellen? Het spreekt niet aan, je onthoudt het niet, laat staan dat je de kern van hun verhaal aan een ander kunt doorvertellen. En nog erger: zij geven in hun gesprek zelf geen enkele vervolgactie… Gewoon omdat zij zich er niet bewust van zijn en niet weten hoe je kort, krachtig, klantgericht en koopgericht kunt vertellen. Hun verhaal is niet duidelijk. En niet aansprekend. Zo missen zij klant na klant. En kans na kans. Dat is geen pitchen maar prutsen. Dat kan ook anders…

P.I.T.C.H.!?

Zo’n 5.000 ondernemers, directeuren, managers en hun medewerkers, collega’s en teams heb ik de afgelopen jaren succesvol leren pitchen en presenteren. Pitchen is, waar je ook bent, het kort & krachtig kunnen vertellen, over jezelf, jouw bedrijf of je producten, diensten en oplossingen. Op een manier die de ander aanspreekt en echt raakt. Een echt goede pitch heeft geen vaste tijdsduur. Juist omdat je nooit precies weet hoeveel tijd jouw gesprekspartner heeft, zul jij je verhaal, je pitch, in verschillende lengtes paraat moeten hebben. Van ultrakort, kort, tot lang. Want wat vertel jij in 0,6”? En in 6”? In 60”? En 600”? Duidelijk en aansprekend tot de kern komen vinden de meeste mensen heel erg moeilijk. Aansprekend spreken. Geen ‘praatje pot’. Maar praten met resultaten. Vol zelfvertrouwen je klant, publiek of nieuwe gesprekspartner kunnen overtuigen. Voor verdere groei van jezelf en jouw team en betere resultaten van je bedrijf.

Herken jij dit?

* voel jij soms schroom om je te laten zien en horen?

* ben je terughoudend in het leggen van contact met klanten en nieuwe klanten?

* heb je vaak een onzeker gevoel over de mogelijke afwijzing in klantcontact?

* vind jij het moeilijk om kort en krachtig te kunnen vertellen waarin jijzelf of jouw bedrijf uniek en onderscheidend zijn?

* vind jij het lastig om sprankelend te spreken omdat je teveel focust op de inhoud van je boodschap?

* durf jij bij klantpresentaties en verkooppitches jouw Zin, Energie, Enthousiasme en Passie (zeep) niet echt te tonen?

* weet je niet hoe jij in je bedrijf een nieuwe beweging naar betere resultaten op gang moet brengen?

* vind jij het lastig hoe je van je medewerkers of klanten superpromotors (leden van het ‘promotieteam’) moet maken?

* worstel je ermee hoe je meer ondernemerschap en pro-activiteit kunt losmaken in je bedrijf?

* ben jij zelf echt bewust van de waarde van al je vaste klanten en handel je daar ook naar? Wist je dat vaste klanten zo vanzelfsprekend zijn dat zij de minste aandacht krijgen en het daarom op de loer ligt dat zij gaan afhaken…?

Mijn missie: iedere Nederlander verdient een elevator pitch

Iedere Nederlander verdient een ‘elevator pitch’. Dat is mijn missie. Waarom? Ik zie dagelijks mensen met ‘hun mond vol tanden’ staan als ik ze vraag naar hun top 3 wat hun uniek of onderscheidend maakt. Mensen zijn zijn zich er amper van bewust, laat staan dat zij het direct kunnen vertellen. Ze hebben geen pakkend, duidelijk en aantrekkelijk verhaal… Als jij dit wel direct kunt vertellen wat jezelf of jouw bedrijf uniek en onderscheidend maakt, ben je succesvoller. Met een krachtige pitch trek je sneller nieuwe klanten aan of je vind sneller een nieuwe opdracht of baan. Daarnaast vergroot het ook nog eens je zelfvertrouwen en overtuigingskracht en voel je je minder onzeker en minder snel afgewezen. Dat geeft een lekker en krachtig gevoel. Teveel mensen missen overtuigende pitch- en presentatievaardigheden en maken het zichzelf daarmee jarenlang onnodig lastig. Zij ontnemen zichzelf veel kansen, die de mensen die het al wel kunnen, juist wel pakken.

Mijn visie: Pak je podium! Be good & tell it.

Mijn visie: Pak je podium! Be good & tell it: weet waar je echt goed in bent en draag het uit! In ieder mens zit ‘meer muziek’ dan hij nu laat horen of zien. In ieder team zit ‘meer muziek’ dan er nu uitkomt. In ieder bedrijf zit ‘meer muziek’ dan er nu klinkt. ‘Meer muziek’ staat voor het grote potentieel dat vaak onbenut blijft. Het blijft helaas onhoorbaar en onzichtbaar…

Weet jij waar jouw bedrijf echt uniek en onderscheidend in is? Vertel het. Toon het. Deel het. Durf jezelf te laten zien en horen. Naar klanten, nieuwe klanten en opdrachtgevers. Zonder gevoel van onzekerheid en gevoel van mogelijke afwijzing. Zelfverzekerd. En vol zelfvertrouwen. Sta op. Pak je podium. Laat je zien en horen. De wereld moet weten dat jij en je bedrijf bestaat! Wat is jouw verhaal?

Wist jij dat?

  • bijna ieder mens schroom heeft om in het openbaar te spreken? Noem het podiumvrees, plankenkoorts of spreekangst…
  • ‘spreken in het openbaar’ in de wereldwijde angst-top 3 staat? De tanende onzekerheid om jezelf echt te durven laten zien en horen en te denken dat je kunt worden afgewezen…
  • ik hier zelf ooit ook last van heb gehad en het heb overwonnen? Na veel training, coaching en 10.000 vlieguren pitchen en presenteren, help ik nu professionals in het Nederlandse bedrijfsleven en leer hen de geheimen van inspirerend en overtuigend spreken, pitchen en presenteren

 

voc9

 

10.000 vlieguren

Vanaf mijn 26e werd ik de marketingman en reclamemaker van een van ’s werelds bekendste merken: McDonald’s. Vanaf mijn 32e werd ik bij McDonald’s hoofd communicatie en woordvoerder. Ik mocht toen namens het bedrijf overal het podium pakken en ‘op de zeepkist’ stappen. Gezicht en stem zijn van een aantrekkelijk bedrijf en A-merk. En in die rol naar klanten, media, opinieleiders, ondernemers, franchisenemers, medewerkers en critici keer op keer het verhaal vertellen en uitleggen. In die rol presenteerde ik eigenlijk altijd mijzelf, het bedrijf en de producten, diensten en plannen. Vanuit de missie, visie, kernwaarden en positionering van het bedrijf. Ik mocht in die rol mijn nek uitsteken en overal overtuigend het verhaal over McDonald’s vertellen. Continu ‘het podium pakken’. Intern en extern. Tijdens alle grote interne evenementen, met honderden aanwezigen, was ik jarenlang dagvoorzitter, moderator en presentator. En naar buiten toe: voor de camera, in de microfoon, in debatten en tijdens grote persbijeenkomsten. In vele positieve maar ook buitengewoon lastige situaties leerde ik mijn mannetje te staan en heb ik meer dan 10.000 vlieguren mogen maken in succesvol pitchen, presenteren en storytelling.

 

Kom tot ‘de kern’

In mijn ruim 13 jaar als marketing-communicatieman, promotor, reclamemaker, ambassadeur en woordvoerder heb ik altijd de kern van het bedrijf, in duidelijke en aantrekkelijke kernboodschappen, vanuit de kern-waarden, vol ‘kern-energie’ mogen profileren en promoten. In korte, krachtige en klantgerichte woorden en beelden, die letterlijk miljoenen mensen in beweging bracht. Tientallen campagnes, promoties en productlanceringen heb ik daar mogen leiden. Nieuwe producten in Nederland ‘op de kaart’ gezet en gelanceerd: McKroket, McFlurry, McSalades, Happy Meals. Stuk voor stuk blijvers en succesnummers. Honderden TV-commercials, radiocommercials, out-door en promotiematerialen geproduceerd, samen met een team van bevlogen collega’s en adviseurs. Misschien ken je deze commercial nog: “Mijn papa werkt bij McDonald’s”, met Jan des Bouvrie?
Ik heb door heel veel marketing- & communicatie-meters te hebben gemaakt, samen met het krijgen van veel training en coaching, geleerd hoe je jezelf maar ook je bedrijf overtuigend op de kaart zet, naamsbekendheid vergroot en heel veel klanten voor je weet te winnen. Daar heb ik toen ik zelf ondernemer werd heel veel profijt van gehad. Ik kende de principes hoe je snel klanten kunt vinden en kunt binden. Dat heeft mij snel een succesvolle business opgeleverd. Toch heb ik vooral bij McDonald’s mijn eigen onzekerheid overwonnen. Voor eens en voor altijd afgerekend met podiumvrees en plankenkoorts. Dat kan dus. Toch blijven veel mensen er mee rondlopen. En dat hoeft niet. Het is oplosbaar. Ik ben het bewijs.

Kort & krachtig

Sprankelend spreken, succesvol pitchen en professioneel presenteren is de aan te leren vaardigheid om pakkend over jezelf, je bedrijf en je producten en diensten kte unnen vertellen waardoor de ander juist jou kiest en het bij jou wil kopen. Knap lastig vinden veel mensen. Vaak vertellen we het toch te onduidelijk, te langdradig en tikje te saai, laat staan dat er een vervolg ontstaat of aankoop volgt. Dat kan ook anders. Hoe zou je het vinden als jij, overal waar je komt, vol zelfvertrouwen je podium kunt pakken en over de bühne weet te brengen waar jij en jouw bedrijf voor staat? Dat voelt lekker. Zo creëer je meer business en je eigen succes!

Patrick-21

Profiteer!

McDonald’s was ooit, net als vele ondernemers nu, een starter. Een heel klein bedrijf. Een zelfstandig ondernemer met een idee en met een droom. 1 vestiging met 1 klant. De allereerste klant… Net als hoe jij begon of begint. Nu is het een wereldwijde formule die meer dan 70 jaar vrijwel onafgebroken groei kent. Welke ondernemer zou dat niet willen? Wil jij ook een continue groei van jouw bedrijf de komende jaren, de komende decennia? Als marketing- en communicatieman weet ik hoe je mensen kunt bewegen en klanten voor je kunt winnen. Vanuit jouw kern met een vlijmscherpe positionering, een swingend plan en medewerkers/collega’s in je team die als Ambassadeur naar klanten en de wereld om je heen promoten en performen. In duidelijke en aansprekende spreektaal, schrijftaal en beeldtaal. Het gaat niet alleen om wat je zegt maar hoe je het zegt. Het gaat niet om wat je opschrijft maar hoe je het opschrijft. Als reclamemaker en woordvoerder weet ik als geen ander hoe je heel Kort, Krachtig en Klantgericht een Kernboodschap moet pitchen en presenteren. Met een Koop tot gevolg. Met al die groei-inzichten uit klantgerichte, succesvolle A-merken waaronder McDonald’s en ook Makro, Studio 100, Schoevers & Content help ik nu vele klanten: ondernemers, managers, directeuren en hun medewerkers. Met inspirerende masterclasses, motiverende teamtrainingen en individuele coaching.

Nummer 1?

Wil jij ook met jouw bedrijf de reis in jouw markt maken naar nummer 1?

  • 1.000-en ondernemers, managers, directeuren en hun medewerkers gingen je voor
  • 10.000 vlieguren in overtuigend en inspirerend spreken naar klanten, medewerkers & media
  • 100.000 uur marketing & communicatie groei-knowhow bij succesvolle, klantgerichte en sterk gegroeide A-merken met hoge naamsbekendheid, sterke klantengroei & heel veel verkopen

Mag ik jou helpen?

Heleen Dittrich van Rabobank deelde onlangs haar ervaring: “Patrick toverde tijdens de masterclass bij onze deelnemers een gevoel van power en zelfvertrouwen tevoorschijn. Sta voor wat je doet en laat zien wat je kan. Een avond vol energie, positiviteit en concrete handvatten.”

Meer ervaringen lezen van klanten en opdrachtgevers? https://toppresentaties.nl/klanten/

De wereld moet toch weten dat je bestaat? Laat jezelf en je bedrijf krachtig zien en horen! Pak je podium en stap ‘op de zeepkist’! Graag kom ik met je in contact.

Patrick van Gils