Hoe verkoop je jezelf? Met deze 5 pitch mindsets.
5 Mindsets voor een overtuigende PITCH
Hoe je de impact van jouw p.i.t.c.h. vergroot
1. Pijn en problemen – Benoem de pijn en de problemen!
Veel zzp’ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast zijn over hun product of dienst. Dat verkoopt niet. De sleutel van een overtuigende pitch zit in het goed begrijpen van de ‘pijn en problemen’ van de klant. Informeer daarom in een gesprek waar hij last van heeft, waar hij echt tegenaan loopt, wt hij moeilijk vindt. De sleutel tot verkoop is namelijk het kennen en begrijpen van de problemen van de potentiële klant en daar een product of dienst als oplossing voor te bieden.
2. Interesse – Wek interesse!
Je denkt al snel dat de ander op jou en op jouw verhaal zit te wachten. Dat is helaas vaak niet zo. Aandacht voor jouw verhaal begint bij aandacht voor de ander. Ieder mens wil aandacht. Dus ook degene aan wie jij je verhaal kwijt wilt. Begin juist daarom eerst met oprechte interesse in de ander te tonen. En creëer daarmee de brug om ook jouw verhaal te kunnen vertellen. Kort & krachtig. En dát ervaren mensen als overtuigend. Daarmee wek je de interesse!
3. To-the-point – Vertel to-the-point!
Ondernemers zijn zo enthousiast over hun product dat ze denken dat ze compleet moeten zijn. Dat vindt de ander niet fijn. Overspoel je gesprekspartner niet met informatie. Houdt het bondig. En heb een concreet doel voor ogen met ieder gesprek. Een pitch is namelijk geen gewoon ‘praatje’. Pitchen is leren ‘praten met resultaten’. Je spreekt met iemand met een concreet doel voor ogen. Focus je op dat specifieke doel. Het doel kan zijn dat je financiering zoekt, dat je meer nieuwe klanten zoekt, dat je feedback wilt op jouw idee of dat de ander jou helpt bij het vinden van nieuwe klanten. Dat is doelgericht, overtuigend en to-the-point pitchen!
4. Cpntinuïteit – Pitch continu!
Zelfstandige ondernemers dragen over het algemeen te weinig uit wie ze zijn en waar ze voor staan. Terwijl in ieder contact een potentiële klant schuilt. Direct dan wel indirect. Wordt degene met wie je in gesprek bent geen klant, dan kent hij misschien wel iemand die jouw klant wordt. Pitchen is van levensbelang voor iedere ondernemer; je doet het voor de continuïteit van je onderneming. Want: geen klanten; geen continuïteit. Klanten vind je door te pitchen, door de boer op te gaan, naar buiten te treden, contact te maken en je verhaal te vertellen. Pitchen is dus niet alleen een spreekvaardigheid, maar vooral een mindset, een attitude en een continu proces van contacten leggen en klanten trekken. Je creëert de continuïteit van je onderneming.
5. Herinneren – Wat herinnert de ander van jou?
Zzp’ers sturen niet aan op wat zij willen wat de ander over hen moet onthouden. Met alle gevolgen vandien… Herinner jij je het spelletje op verjaardagen vroeger? Bij de eerste in de rij werd een zinnetje in het oor ingefluisterd. En jij fluisterde de volgende in de rij door wat jou was ingefluisterd. Wat kwam er op het eind van de rij uit? Vaak een volledig andere boodschap. Zo kan dat dus ook gaan met de verspreiding van informatie over jou, jouw product en je bedrijf. Zorg dat je weet wat jij wilt dat de ander zich over jou herinnert. Dat is wat je dus extra duidelijk en meer dan 1 keer (herhalen dus!) mag vertellen.
Ontvang gratis mijn Pitch e-book
Wil je ook 27 gratis pitch tips ontvangen? Mijn gratis e-book staat bomvol tips voor korter & krachtiger pitchen en presenteren. Met handig format om jouw nieuwe 1 minuut pitch in uit te kunnen werken. Met een overtuigende pitch bereik je meer. Vanuit meer zelfvertrouwen, maak je meer impact en vergroot je jouw resultaten. Vraag jouw PITCH e-book aan door op de onderstaande afbeelding te klikken. Gratis en vrijblijvend uiteraard.