arrow_drop_up arrow_drop_down
18 maart 2020 

Wat doe jij? - In 6 stappen naar een korte en krachtige kernboodschap

Wat doe jij?” 

In 6 stappen naar een korte, krachtige persoonlijke kernboodschap  

“Wat doe jij eigenlijk?”
Dit is een van meest gestelde vragen in werkend Nederland.
En wat zeg jij als deze vraag aan jou wordt gesteld? 

In ieder contactmoment met een ander zitten verborgen kansen die veel professionals laten lopen en zelfs verprutsen. Dat kan ook anders! 

In deze blog leer jij hoe jij in 6 simpele stappen jezelf en je organisatie in  

1 woord, in 1 zin en in 1 minuut kort, krachtig en overtuigend kunt neerzetten.  

Ik zie dat teveel mensen zich niet echt durven laten zien en horen wie zij zijn en dat bijna ieder mens best moeite heeft om de beste versie van zichzelf en hun bedrijf goed onder woorden te kunnen brengen. Toch zou je in het leven de  allerbeste ambassadeur van jezelf en van je organisatie moeten kunnen en durven zijn. Als jij het al niet doet, wie doet het dan wel voor jou 

Kort, krachtig en overtuigend pitchen en presenteren. Van jezelf. Van jouw meerwaarde. Je organisatie. Je project. Je idee. Het leven is een oneindige pitch. In 6 stappen naar jouw nieuwe kernboodschap, jouw pitch. 

1. Wie ben jij? 

Jij staat ergens voor. Toch? Je bent iemand. Je hebt kwaliteiten, onderscheiden vermogen en je bent trots op wie je bent. Juist daarom zeg ik tegen jou: “Jij bent een A-merk!”. Je bent weliswaar geen Coca-Cola met wereldwijde bekendheid. Maar ook jij staat ergens voor. Ook jij levert kwaliteit, meerwaarde en bent zichtbaar  Vertel daarom, altijd en overal, net als A-merken dat vol trots en met lef doen, jouw voor- en achternaam (dat is jouw A-merk!) eventueel gecombineerd met de naam van jouw organisatie of bedrijf. Je gelooft het of niet, maar dit wordt door de meeste mensen gewoon te vaak vergeten. Zo positioneer je jezelf niet. Niet fijn voor jou. Maar ook niet voor een ander. Wat ook belangrijk is, is hoe je het zegt. Niet binnensmonds en te snel. Vertel het in “slow… motion…”. Zodat je door de ander wordt verstaan, het duidelijk is en de ander jou zelfs kan herinneren. Zeg ook wat jouw rol of functienaam is en voeg daar minimaal een unieke en persoonlijke kwaliteit van jezelf aan toe. Dat klinkt superaantrekkelijk en waardevol. Lees en luister maar. Ik geef nu een voorbeeld van mijn kernboodschap. “Ik ben Patrick van Gils. gepassioneerd TOPspreker, pitchtrainer en presentatiecoach. Mijn bedrijf heet TOPpresentaties”En nu jij! 

2Wat doe jij? 

Tot de kern komen vindt bijna ieder mens lastig. En zeker in een organisatie waar jij de specialist bent en jij heel erg veel weet van jouw ding, wil jij dat graag allemaal delen en etaleren. Misschien overspoel jij anderen ook wel eens, goedbedoeld, met veel te veel info. Je gaat helemaal ‘LOS’. Het wordt Langdradig, Onduidelijk en Saai. Zonde… Voor jou en voor de ander. 

Hoe kom je nu tot de kern? Uit ieder onderwerp of thema kun je het allerbelangrijkste kernwoord kiezen. Uit dit artikel is het kernwoord bijvoorbeeld ‘presenteren’. Kies eens het kernwoord uit jouw werkveld of van jouw belangrijke project. Wat is dat ene kernwoord? Voeg aan dat ene kernwoord een unieke en onderscheidende kernkwaliteit toe. Een waardeversterkend woord. In mijn geval is dat bijv. impactverhogend”. Koppel dat laatste unieke woord nu eens aan het duidelijke kernwoord. Dan wordt het in dit voorbeeld: “impactverhogend presenteren”. Of een variant. Pitchen met impact. Dat is dus in de kern geformuleerd wat ik doe en mensen leer. Het is voor jouzelf maar met name voor de ander prettig om in het begin van je verhaal met heldere kernwoorden te starten. Dat zorgt dat de ander jou beter begrijpt en kan volgen.  

3. Wie help jij? 

In een korte, krachtige kernboodschap is het belangrijk om uit te spreken op wie jij je richt, wie jij helpt of op jouw project zich focust. Ik noem deze stap DIK: De Ideale Klant. Voor wie doe jij het allemaal? Zeg maar je doelgroep op wie jij je richt. Door dat toe te voegen ontstaat er meer herkenning en een sterkere verbinding met de ander. Je kunt dit vertellen door bijv. te zeggen “ik help….”. Of in de wij-vorm: “wij helpen…”. Of “mijn project richt zich vooral op…”. Ik zeg zelf in mijn kernboodschap over DIK: “Ik help professionals uit profit– en non-profit organisaties. Of de langere versie “Ik help professionals uit profit– en non profitorganisaties die een inspirerende bijeenkomst willen organiseren of die zelf overtuigend en krachtig willen leren pitchen of presenteren 

4. Wat trigger jij? 

Ik stel je een op het eerste gezicht rare vraag. Wanneer slik jij een aspirine? Als je iets van pijn hebt. Hoofdpijn, keelpijn etc. Een aspirine is op zichzelf ´waardeloos´. Totdat je pijn hebt, dan is het je veel waard. Jij, jouw project en jouw organisatie zijn voor jouw klant die aspirine. Niet meer en niet minder. Op zichzelf ‘waardeloos’ totdat je in je pitch de pijnpunten gaat benoemen die jij ziet en oplost. Jouw persoonlijke impact en waarde neemt dus toe als jij de pijn kent van je interne of externe klant en daarop aansluit in je communicatie en pitch. Waar heeft DIK, de ideale klant last van? Waar ligt hij wakker van? Wat kan hij zonder jou niet geregeld krijgen? Daar heb jij de oplossing voor. Vertel in jouw pitch de 3 allerbelangrijkste pijnpunten. Ik geef je mijn voorbeeld. Mijn klanten zijn bezorgd dat zij er alles aan doen om hun bijeenkomst niet te laten mislukken, of dat zij zelf behoorlijk onzeker zijn als zij op het podium voor een groep mensen moeten spreken. Dat zijn voorbeelden van ´pijn´. Wat is dan mijn ´medicijn´. Ik ben inspiratie-spreker die mensen leert hoe zij kort en krachtig kunnen neerzetten en dat tijdens bijeenkomsten laat ervaren. Dat geeft verbinding en een enorme energie-boost tijdens bijeenkomsten en congressen. Ik spreek over het belang van trots en Ambassadeurschap in organisaties. En dat eigenlijk iedere medewerker op zijn eigen wijze het bedrijf goed voor het voetlicht zou moeten kunnen brengen. En dat ik pitch en presentatietrainingen geef. Dat zijn mijn ‘aspirines’: presentaties, lezingen, talks en trainingen. En na zo’n aspirine voelen opdrachtgevers zicht beter. Ze hebben een onvergetelijke bijeenkomst. Of de aanwezen staan steviger in hun schoenen met hun nieuwe eigen verhaal.  

Na het medicijn voelt de ander zich fijn. Wat is het fijne van jouw ´medicijn´? Wat is het resultaat? Wat levert het op als jij jouw product, jouw dienst, jouw project hebt geleverd of gerealiseerd? Wat zijn dan de magische woorden die jouw pitch aantrekkelijker maken? 

5. Wat vraag jij? 

Een pitch is geen monoloog maar een start van een dialoog.  

Je wilt kort en krachtig vertellen om daarmee meer tijd en ruimte te creëren voor de ander. Zodat er een mooi verbonden contact, interactie of gesprek ontstaat. Te vaak staan we in onze wijze van spreken in de “uitroepteken-stand”:  we vertellen en vertellen maar en vergeten te vragen.  

Waar veel mensen zich niet of nauwelijks bewust van zijn is wat de enorme kracht en power is van het stellen van vragen. En liever nog het stellen van open vragen. En nog beter: het stellen van ´power-vragen´ waarmee je de ander in het hart raakt en aanzet tot intrinsieke actie.  

De grootste valkuil in communicatie is ruisdat de ander jouw boodschap niet meekrijgt om welke reden dan ook. Daarom raad ik je aan om vooral altijd de feedbackvraag te gaan stellen als je iets hebt verteld. Wat vind jij hiervan?”. Of: “Hoe klinkt dit?”. Of de klant aantrekkende vraag. “Hoe zou dit jou kunnen helpen? Of: Wat zou jij het allerliefste willen realiseren?. Of als je anderen betrekt in je zoektocht naar klanten of contacten: “Wie uit jouw netwerk zou hier baat bij kunnen hebben, of zou hierbij kunnen helpen?”. Vroeger werd gezegd: kinderen die vragen, worden overgeslagen. Het gevolg is dat onze vragende skills onderontwikkeld zijn. Durf te vragen. Dat maakt je succesvoller en is de rendementsverhoger van je pitch of presentatie. En een vraag hoeft niet alleen op deze vijfde plek in jouw verhaal te worden gesteld. Feitelijk is de vraag als de joker in een kaartspel. Je kunt op iedere plek in je pitch of verhaal een vraag stellen en daarmee de focus leggen waarop jij wilt of de aandacht verleggen naar de ander. 

6. HOE vertel jij? 

De echte impact maak jij niet door ‘wat’ je vertelt, maar vooral hoe je het verteltpitcht en presenteertHoe kom je op de ander over als jij laat merken dat je er “Zin in hebt, dat anderen je Energie voelen, dat ze je Enthousiasme zien en dat ze merken dat je Passie hebt voor wat jij doet. En die eerste letters van die 4 woorden vormen bij elkaar een woord; ZEEP. Goed pitchen is dus vooral de ander ´inzepen´. De ander enthousiasmeren. De ander aanzetten. Het zo vertellen dat hij jou nooit meer vergeet. Dat je echt indruk maakt op de ander en bijblijft. Hoe fijn zou dat zijn? 

Het klinkt simpel als je het zo leest, maar ik zie dat dit de allerallerallermoeilijkste stap is, dat jij je bij presentaties en pitches voor kleine en grote groepen zo vrij en ontspannen voelt, dat je ‘ZEEP’ aan jouw verhaal durft en kunt toevoegen. Dan inspireer je de ander! Dat is wat ik blijkbaar bij kleine en grote groepen altijd doe en deed. Vele jaren onbewust, maar wel met het inspirerende effect dat mensen mijn presentaties lang konden herinneren. Omdat er ZEEP in zat. En daarom is dit de hoogste, laatste en toch de moeilijkste verdieping in jouw pitch.  

Dit zijn de 6 stappen, de 6 verdiepingen in een persoonlijke en overtuigend verhaal, pitch of presentatie. Een korte en krachtige kernboodschap die iedere professional paraat zou moeten hebben om zichzelf, de organisatie of een belangrijk project steviger neer te kunnen zetten en zo succesvoller te zijn.  

Hoe zou jij het vinden als jouw hele publiek hun persoonlijke 1 minuut pitch leert? Dat er tijdens jouw bijeenkomst door mijn interactieve presentatie nieuwe verbindingen ontstaan, nieuwe kennis wordt gedeeld,  mensen geïnspireerd zijn en ook nog eens met een superwaardevol ´kado´, hun persoonlijke nieuwe verhaal naar huis gaan? Ze praten actief en langer na over jouw bijeenkomst en over het thema. Dat wil je toch het liefst als organisator van jouw bijeenkomst!?

Ontvang gratis mijn Pitch e-book

Wil je ook 27 gratis pitch tips ontvangen? Mijn gratis e-book staat bomvol tips voor korter & krachtiger pitchen en presenteren. Met handig format om jouw nieuwe 1 minuut pitch in uit te kunnen werken. Met een overtuigende pitch bereik je meer. Vanuit meer zelfvertrouwen, maak je meer impact en vergroot je jouw resultaten. Vraag jouw PITCH e-book aan door op de onderstaande afbeelding te klikken. Gratis en vrijblijvend uiteraard.

Over de schrijver
Ik ben Patrick van Gils. Expert in overtuigend pitchen en professioneel presenteren. Dat heb ik als woordvoerder en marketingcommunicatie-manager mijn hele carriere gedaan voor succesbedrijven als McDonald's, Makro & Studio 100. Sinds 2014 ondernemer. Als spreker, trainer & coach help ik professionals korter, krachtiger en klantgerichter hun verhaal vertellen. Het brengt hen meer zelfvertrouwen, meer naamsbekendheid, meer klanten en meer inkomsten. Daarom verdient iedere Nederland een Elevator pitch!
Reactie plaatsen