arrow_drop_up arrow_drop_down
18 maart 2020 

Wie is Patrick van Gils? Patrick helpt jou krachtig en overtuigend pitchen en presenteren

Patrick van Gils helpt ondernemers kort en bondig presenteren 

Als bedrijf moet je ook het podium pakken’  


door Kim van Dijk 

ZAANDAM – Kort en bondig presenteren en pitchen. Iedereen wil het kunnen, maar het lukt maar weinig mensen. Patrick van Gils, die een achtergrond heeft als marketingcommunicatieman en woordvoerder bij McDonald’s, Studio 100 en Makro, doet niets liever. Hij ontdekte de enorme kracht als je je boodschap kort, krachtig en aanstekelijk kunt overbrengen. Hij brengt zijn passie ‘op het podium staan’ dagelijks in de praktijk. Hij merkt hoeveel foodbedrijven en -professionals het lastig vinden om hun ‘podium te pakken’.  En gewoon te laten zien en horen waar je voor staat. Veel foodbedrijven kunnen namelijk nog wel wat hulp gebruiken bij het positioneren van hun merk 

De drive om je te laten zien en horen en op een podium te staan begon voor Van Gils al op jonge leeftijd.Al op zijn twaalfde startte Van Gils samen met vrienden een lokaal radiostation. Zijn passie: het ‘pitchen’ van iedere plaat: binnen de tijd van het intro, kort en krachtig en aanstekelijk de boodschap overbrengen. We hadden amper geld voor platen. Dus stapten we af op dondernemers in de regioOnaangekondigd bij de bakker en slager naar binnen, pitchen we ons radiostation en het daarmee voor de ondernemer bereiken van meer en nieuwe klanten. Voor 25 gulden in de week konden ze geen nee zeggen. We schreven een pakkende tekst en spraken een reclameboodschap in op onze zender. Het zat er dus al vroeg in”, vertelt Van Gils. Na de illegale radio volgde de legale radio. “DJ worden, dat was echt mijn droom, maar dat beroep bestond toen nog niet echt, het was enkel plaatjes draaien in een tijd met weinig zenders. Het naar buiten treden ben ik echter blijven doen, zeker ook in mijn werk bij McDonaldNederland waar ik het marketing en communicatiemanagement dertien jaar op me nam.” Bij de restaurantketen was Van Gils niet alleen naar buiten toe de communicatieman, ook intern presenteerde hij alle grote franchise- en managementbijeenkomsten, van  10 tot 1000 aanwezigen. Met jarenlang de reactie “met dat talent moet je meer mee doen”. Het podiumbeest gaf regelmatig presentatie-, pitch– en mediatrainingen aan franchisenemers,  managers en medewerkers.  Ook bij zijn werk voor Makro en Studio 100 bouwde hij sterke merken met korte en krachtige communicatie. Bij Studio100 ontdekte hij dat eigenlijk iedere business “show-business” is. Letterlijk: show-je-business! Je moet laten zien wie je bent en wat je doet. En dat zo kort en krachtig mogelijk naar buiten brengen! 

A-merk

Die boodschap geeft hij tegenwoordig ook mee vanuit zijn eigen bedrijf, TOPpresentaties. Na een reorganisatie bij Makro, koos Van Gils ervoor om zijn passie en droom te volgen en is voor zichzelf begonnen. Middels workshops, masterclasses en een-op-een begeleiding en coaching leert Van Gils professionals om te presenteren en te pitchen zonder stress. Er is een aantal ‘fouten’ waar bijna iedere professional tegenaan loopt. “Het is opmerkelijk om te zien dat mensen heel vaak hun eigen naam en de naam van het bedrijf vergeten te vertellen als zij zich mogen voorstellenJij bent toch ook een “A-merk”?  En je bedrijfsnaam ook! Een A-merk staat als begrip ook voor kwaliteit en bekendheid. Dan moet je het ook zelf niet achterwege laten. Het gaat al heel gauw over wat bedrijven doen. Een overtuigende bedrijfspresentatie hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. “De kunst is juist om het kort, krachtig en aanstekelijk te houden”, legt van Gils uit. Je hoeft niet overcompleet te zijn. Vertel het vooral met ZEEP:  met Zin, Energie, Enthousiasme en Passie. Als je pitcht mag je de ander in-ZEEP-en! Een bedrijf moet zich vlijmscherp kunnen positioneren zegt de voormalig-woordvoerder van McDonald’s. “Dikke rapporten  zijn daar echt niet voor nodig. Wat heb ik veel dikke rapporten en powerpoints de afgelopen jaren gezien. En wordt er ooit in gekeken? Nee! Te snel verdwijnt het in de ‘digitale’ lade. De kunst is juist dat iedere manager en medewerker de geest van het plan of het bedrijf  kan vertellen en pitchen.  Iedereen is immers Ambassadeur! Wat doe je, wat maakt je uniek? Dat zijn de vragen waar je een antwoord op moet kunnen geven. Juist in de foodsector is dit van belang. Het gaat erom wat jou uniek en onderscheidend maakt. Hoe pitch je jouw bedrijf in 2 woorden? Alsof het je voornaam en achternaam is. De allerkortste pitch ooit: in 0,6”. Het eerste woord drukt uit wat je uniek maakt. Het tweede woord maakt duidelijk wat je doet. De 2 woorden van McDonald’s waren ooit hamburger restaurant. Dat weet inmiddels de hele wereld. Da’s de power van ‘kort en krachtige taal’. Wat is jouw 0,6” twee woorden-pitch? En wat vertel jij in 6”, in 60” en in 600” over jezelf en je bedrijf? 

Gevaar zit volgens Van Gils ook in het overbrengen van de boodschap. Deze moet voor iedereen hetzelfde zijn. Iedere medewerker moet zijn bedrijf, op zijn eigen wijze, en toch vanuit dezelfde kern, op dezelfde manier presenteren. De boodschap moet dus consistent en consequent zijn. “Juist nu krijgt iedereen zoveel informatieprikkels. 1 krachtige kernboodschap is dan essentieel. En dat moet  vooral herhaald worden. Pas als het jezelf de neus uitkomt’, begint het voor de ander pas op te vallen en te beklijvenVaak zijn er wel tot 7 contactmomenten nodig  voordat een consument overgaat op een koop.”  

Persoonlijk

Tot slot benadrukt Van Gils nog dat het essentieel is om een presentatie of pitch persoonlijk te houden. “Houd het dicht bij jezelf, dat komt het meest authentiek en geloofwaardig over. Dat probeer ik zelf ook altijd te doen. Mijn droom en visie is niet voor niets: iedere Nederlander verdient een onweerstaanbare pitch! Ik wil iedereen  laten ervaren hoe fijn het is als je jezelf en je kwaliteiten en talenten goed kunt overbrengen op een ander: dan ben je succesvoller in business en zelfs in het leven. Ik mocht bijvoorbeeld vorig jaar een presentatietraining geven voor 100 ondernemers en professionals uit het bedrijfsleven. Die dag kwam koningin Máxima ook langs en ze woonde uitgerekend mijn presentatie een uur lang bij. Achteraf hoorde ik dat men juist mijn training voor haar had uitgekozen omdat deze zo interactief, inspirerend en aanstekelijk is. Een presentatie die ging over het vergroten van je naamsbekendheid en zichtbaarheid in de 7 stappen. Mijn dochter vroeg vooraf aan mij: “Papawat ga je de koningin daar nu over leren? Dat vond ik een heel goede vraag. Deze anekdote heb ik daarom ook gebruikt bij de opening van mijn presentatie. Het brak het ijs en ik had de aandacht van de hele zaal en vooral ook van de koningin, die in lachen uitbarstte.  

 

7 actieve P’s 

In de marketing heb je de bekende p’s  van product, prijs, plaats, promotie en ga zo maar door. Patrick van Gils bedacht zijn eigen P’s voor zijn bedrijf TOPpresentaties. 7 werkwoorden die in 7 stappen moeten zorgen voor de beste en meest succesvolle bedrijfspresentatie. Van Gils heeft bewust gekozen voor 7 werkwoorden, want alleen als je ergens aan gaat werken, dan gaat het bewegen en lukken. De 7e stap is kern van het model  en zijn aanpak: de letter U van het laten doorklinken van je Uniekheid als bedrijf. En de P van Pak je Podium!  Die twee letters U & P vormen samen 1 woord: UP! Zet deze 7 stappen en “the only way is UP! 

Op de Zeepkist

In Out of Home Shops keert Patrick van Gils regelmatig terug met de rubriek Op de Zeepkist. In deze rubriek krijgt een persoon de kans om zijn bedrijf te presenteren in zestig seconden. Van Gils voorziet de Pitch vervolgens van tops en tips om de presentatie van het bedrijf perfect te krijgen. En dat is belangrijk, benadrukt de presentator. “Niet alleen de ondernemer, manager of directeur van een bedrijf dient een korte en krachtige pitch van zijn bedrijf paraat te hebben; ook iedere medewerker zou dit moeten beheersen. Iedere medewerker is Ambassadeur van z’n bedrijf. En kan  met een goede pitch bijdragen  aan meer ‘brood op de plank’. Met een goede pitch zet iedere professional zichzelf en zijn bedrijf, binnen en buiten werktijd, overtuigend en vol zelfvertrouwen  op de kaart. Dat leidt tot meer zichtbaarheid,  meer impact en meer verkopen.” Ook een keertje in deze rubriek, wilt u uw team overtuigend leren pitchen en presenteren of wilt u iedere medewerker een echte Ambassadeur van uw bedrijf maken? Neem contact op met Patrick van Gils via patrick@toppresentaties.nl 

Ontvang gratis mijn Pitch e-book

Wil je ook 27 gratis pitch tips ontvangen? Mijn gratis e-book staat bomvol tips voor korter & krachtiger pitchen en presenteren. Met handig format om jouw nieuwe 1 minuut pitch in uit te kunnen werken. Met een overtuigende pitch bereik je meer. Vanuit meer zelfvertrouwen, maak je meer impact en vergroot je jouw resultaten. Vraag jouw PITCH e-book aan door op de onderstaande afbeelding te klikken. Gratis en vrijblijvend uiteraard.

 

Over de schrijver
Ik ben Patrick van Gils. Expert in overtuigend pitchen en professioneel presenteren. Dat heb ik als woordvoerder en marketingcommunicatie-manager mijn hele carriere gedaan voor succesbedrijven als McDonald's, Makro & Studio 100. Sinds 2014 ondernemer. Als spreker, trainer & coach help ik professionals korter, krachtiger en klantgerichter hun verhaal vertellen. Het brengt hen meer zelfvertrouwen, meer naamsbekendheid, meer klanten en meer inkomsten. Daarom verdient iedere Nederland een Elevator pitch!
Reactie plaatsen