arrow_drop_up arrow_drop_down
De vijf meest gemaakte fouten bij een pitch.
18 maart 2020 

De vijf meest gemaakte fouten bij een pitch.

Hoe voorkom je dat je klanten laat lopen? 

Pitchen. Sommigen gaan bijna hyperventileren als ze alleen het woord alleen al horen. Laat staan als ze het ook nog eens moeten doen. Toch valt pitchen te leren. En jij kan dat ook! Niet alleen door het vaak te doen, maar ook door daarbij gebruik te maken van externe knowhow met de beste tips van een ervaren pitcher en presentator. En als ik zo onbescheiden mag zijn: dat ben ik. Ik wil het je graag leren; het is iets dat ik goed kan en ik krijg er energie van om het jou en anderen ook te leren. 

In dit blog noem ik alvast de vijf meest gemaakte fouten bij een pitch. Dan gaat het met name om de zogeheten elevator pitch, een korte pitch van ongeveer een minuut. 

1. Te afwachtend

De meeste zelfstandig ondernemers zijn te afwachtend. Ze houden zich te klein en denken vaak ‘wie zit er nou op mij te wachten?’ En dat is nou precies waar het om gaat wanneer je jezelf en je bedrijf presenteert. Dat je voelt dat de hele wereld op jou zit te wachten. Het gaat om dimindsetPitchen is niet alleen maar een aan te leren vaardigheid, het is een mindsetBedenk en voel hoe waardevol jij voor de ander bent; jij hebt jouw kennis en expertise te bieden en daar mag je trots op zijn. Je doet een ander tekort als je het niet deelt en aanbiedt! Een proactieve houding is noodzakelijk; het is van groot belang dat jij je proactief opstelt door te delen wat je in huis hebt en contact te maken met de ander. 

2. Geen monoloog

De meeste zelfstandig ondernemers denken dat een pitch een monoloog is. Dat ze, wanneer ze hun praatje ingestudeerd en uit hun hoofd geleerd hebben en het vervolgens opdreunen, ze daarmee klanten binnenhalen. Ai, niets is minder waar. Een pitch is juist de start van een dialoog. Het is de bedoeling dat je met je pitch kort en krachtig de interactie op gang brengt, waardoor er ruimte en reactie ontstaat vanuit de ander en er interessante gesprekken en verkoopkansen ontstaan. 

3. Overcompleet zijn

De meeste zelfstandig ondernemers denken dat mensen een overcompleet verhaal willen horen. Ook dat is niet waar. Het gevaar bestaat namelijk dat als je te uitgebreid vertelt, je verhaal langdradig, saai en onduidelijk wordt. De luisteraar zapt misschien zelfs weg! Het is beter als je een kort en krachtig verhaal neerzet: met weinig woorden de ander raken en overtuigen. 

4. Trucje!?

Veel zelfstandig ondernemers denken dat pitchen een trucje is. Een verhaal dat je in je hoofd moet stampen en dat het dan wel goed komt. Maar dat komt het niet. Althans, niet op die manier. Het is belangrijk dat je met een pitch contact met de ander maakt, dat je de juiste dingen over jezelf vertelt, wie jij bent, wat je doet, wat je voor de ander kunt betekenen en tegelijkertijd ook oprecht geïnteresseerd bent in de ander. Er moet verbinding zijn! De ander moet zich gehoord voelen, waardoor er vertrouwen in jou ontstaat. 

5. Vol van jezelf?

Veel zelfstandig ondernemers zijn vol van hun eigen verhaal. Logisch, ze zijn enthousiast en willen het liefst alles waar ze zo enthousiast over zijn met de ander delen. Maar pas op dat je de ander niet uit het oog verliest. Het is belangrijk om te zien hoe de ander op jou reageert, wat hij zegt, hoe jij reageert, wat zijn gezichtsuitdrukking is. Als je te veel focust op je eigen verhaal en te vol bent van je eigen verhaalheb je geen ruimte voor de ander en laat je kansen liggen en nieuwe klanten lopen. Doodzonde! 

Ontvang gratis mijn Pitch e-book

Wil je ook 27 gratis pitch tips ontvangen? Mijn gratis e-book staat bomvol tips voor korter & krachtiger pitchen en presenteren. Met handig format om jouw nieuwe 1 minuut pitch in uit te kunnen werken. Met een overtuigende pitch bereik je meer. Vanuit meer zelfvertrouwen, maak je meer impact en vergroot je jouw resultaten. Vraag jouw PITCH e-book aan door op de onderstaande afbeelding te klikken. Gratis en vrijblijvend uiteraard.

Over de schrijver
Ik ben Patrick van Gils. Expert in overtuigend pitchen en professioneel presenteren. Dat heb ik als woordvoerder en marketingcommunicatie-manager mijn hele carriere gedaan voor succesbedrijven als McDonald's, Makro & Studio 100. Sinds 2014 ondernemer. Als spreker, trainer & coach help ik professionals korter, krachtiger en klantgerichter hun verhaal vertellen. Het brengt hen meer zelfvertrouwen, meer naamsbekendheid, meer klanten en meer inkomsten. Daarom verdient iedere Nederland een Elevator pitch!
Reactie plaatsen